5 Tips om je sterker te voelen

Je sterk voelen is geen toeval, geen geluk. Het is een kunde. Het is leerbaar. Jij kan dat ook. Alleen: hoe graag wil je het? Wil je blijven klagen over dat je snel van slag raakt, over hoe je het graag anders zou willen? Of sta je op en ga je aan de slag? Niet eventjes. Maar elke dag. Dat klinkt dreigend misschien, maar het is leuk. Geloof je dat niet? Dan zit je nog aan de kant van de denkers, de risicomijders, de critici. Dat is niet erg, alleen mis je dan veel. Heel veel.

ruiterstand-omhels-de-boomHet is leuk als je voelt dat de kracht van binnenuit toeneemt. Een klassieke oefening om dat te ervaren is Zhan Zhuang: het staan als een boom. Je staat met gebogen knieen, de voeten op schouderbreedte, de rug rechtop en het hoofd recht op de schouders. De armen vormen een cirkel op schouderhoogte waarbij de vingertoppen elkaar net niet raken. Zo sta je drie minuten, rustig ademend door de neus. Doe dit 28 dagen, elke dag, om de kracht te ontwikkelen. Gaan de benen trillen, voelen je schouders murw en vermoeid? Dat hoort bij het proces. Zet door en neem waar hoe je lichaam omgaat met de oefening. Het gaat niet zozeer om het ontwikkelen van spierkracht, hoewel dat een mooie bijkomstigheid is. Het gaat om de innerlijke kracht die je traint: meer energie, groter doorzettingsvermogen, betere emotionele balans.

Sterk staan is niet alleen fysiek. Dat had je vast al begrepen. Het is ook een innerlijke houding, waarmee je tegenslagen als een training ziet. Fouten maken als snelste route naar jouw succes. Die innerlijke houding is trainbaar.

Een belangrijke component van je innerlijke houding is je zelfbeeld (de andere componenten zijn focus en energiepeil). Hoe kijk jij naar jezelf en naar de mensen om je heen? 5 Tips om te werken met je zelfbeeld en je zo sterker te voelen:

1. Luister naar binnen. Herken de verschillende stemmingen in je: de mopperaar, het verwende kind, de opgewekte stem, de onzekere stem. Jij bent niet die stemming. Jij ervaart die stemming. En als je bewust bent van je stemming, kun je kiezen voor verandering of niet. Is je stemming vermoeid: ga dan rusten. Is je stemming geirriteerd: focus dan drie minuten op je ademhaling. Is je stemming opgewekt: ga dan vooral zo door.

2. Accepteer je situatie zoals die nu is. En werk daarmee. Stop met klagen, stop met excuses maken en wacht niet op verandering. Werk eraan.

3. Beslissing van de dag: benoem ’s morgens vroeg 1 actiepunt dat je die dag uitvoert. En hou je daaraan. Ook al denk je er pas ’s avonds laat weer aan of ben je zwaar verkouden. Maak het een concrete en meetbare actie, zoals: ‘vandaag ruim ik mijn bureau op’ of ‘vandaag ga ik 30 minuten sporten’.

4. Successen van de dag: benoem ’s avonds voor het slapen 3 momenten van die dag die je voldoening geven. Dat kan van alles zijn, maar let op dat je kritische mopperaar niet gaat bagatelliseren.

5. Stap 1 keer per week uit je comfort zone. Neem een risico, hoe klein ook. Verruim je leven met iets anders, iets nieuws. Voedt je zelf met nieuwe, zelfgekozen ervaringen. Daarmee geef je jezelf een enorme boost. Zo ben ik ooit begonnen met een cursus cabaret (en ontdekte dat ik niet heel grappig ben), maar zo kwam ik ook in aanraking met Tai Chi (waar ik later zelfs mijn werk van maakte).

Jij bent een unieke creatie. Jij bent een wonder. Vind je dat een rare gedachte? Of misschien zelfs belachelijk? Het is een feit. Ga zelf maar na: er is niemand met jouw levenservaringen, met jouw dromen, met jouw talenten. Er is niemand die kan wat jij kan. Maar weet jij zelf wel wat je kan? Weet je wat jij anderen kunt meegeven? Of vind je jezelf daar niet goed genoeg voor, ben je bang voor de reacties? Wat jammer is dat! Het kan ook anders. Op mijn website voor persoonlijke ontwikkeling lees je hier meer over.

Vond je de tips waardevol? Voel je vrij ze te delen met je vrienden.

Op jouw leven!

Arnout

 

Een gedachte over “5 Tips om je sterker te voelen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *