Stop met timemanagement, werk met energiemanagement

24 uur in een dag. 7 dagen in een week. Tijd is eindig. Je kunt veel doen in die tijd en tegelijk blijft er nog meer ongedaan. Je energiepeil heeft een veel grotere potentie. Je hebt twee bronnen die je energiepeil systematisch kunnen laten groeien en verversen: je lichaam en je aandacht. Door dagelijkse routines uit te voeren, doelbewuste oefeningen op vaste momenten, bouw je een stabiel en hoger energiepeil op.

De meeste organisaties beschouwen het energiepeil van hun medewerkers als een feit. Niet als een managementinstrument. Ze investeren in hun mensen door ze trainingen aan te bieden in time-management en andere vaardigheden. Dat lijkt heel mooi. Het helpt alleen niet blijvend om efficienter en effectiever te werken. Zo kreeg ik een training in het schrijven van duidelijk Nederlands in mijn crisismanagementrapportages. Op zich waardevol, alleen zat ik ook met een overvolle agenda, wilde mijn baas laten zien hoe goed ik was en voelde me onzeker als leidinggevende van mijn unit. Van die taaltraining is me weinig bijgebleven.

Wat werkt wel? Het herkennen van gedrag bij jezelf dat energie kost en daar verantwoordelijkheid voor nemen. Daardoor doe je minder ‘voor de show’ of op de automatische piloot. Energiemanagement is een deal met jezelf. In mijn training Innerlijk Sterke Houding leren mensen:

Doen wat voor hen nodig is, op het moment dat het nodig is.

Wat dat precies is, verschilt per persoon, maar iedereen kan handvatten hiervoor aanleren. Een van de handvatten is het werken met routines van korte, dagelijkse rustpunten en wekelijkse actiemomenten. De rustpunten richten zich op je ademhaling en het aandachtig ontspannen van je lichaam. Bijvoorbeeld met Tai Chi, yoga of mindfulness. De actiemomenten maken je fitter: fysieke fitheid is belangrijk om ontspannen alert te zijn. Dat train je met zelfverdedigingssporten, zwemmen of fitness. Door het gericht trainen van fysieke actie en ontspanning verandert je houding. Je bent voor je zelf aan het zorgen. Geen leidinggevende of collega kan dat beter dan jij. Ondertussen schep je ook de voorwaarden om op emotioneel-mentaal niveau te veranderen. Jij observeert de situaties waarin je oplaadt of die je uitputten en bepaalt welke benadering voor jou het beste past. Die benadering pas je toe. Je Doet Wat Nodig Is. Die routines uitvoeren kost tijd, maar het levert al snel tijd op. Je werkprestaties verbeteren zonder dat je het gevoel hebt dat je harder werkt. Jij krijgt namelijk in ruil een stabieler energiepeil op een hoger niveau dan voorheen.

battery-icons

Het is tijd om binnen organisaties in termen van energie te denken. Dat doen we al als het om brandstof en elektriciteitsverbruik gaat, nu wij zelf nog. Je energiepeil is trainbaar. De kans is groot dat het zelfstandige en energieke medewerkers oplevert, en dat lijkt me de gok wel waard.

Vond je dit blog waardevol? Voel je vrij het te delen!

Op jouw leven!

Arnout

Een gedachte over “Stop met timemanagement, werk met energiemanagement”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *