6 Sleutels voor een betere conditie

Veel mensen die Tai Chi Kungfu trainingen volgen, doen dat om hun fysieke conditie te verbeteren. Ik spreek ook regelmatig mensen die zeggen: ‘mijn conditie is niet goed, maar het komt er niet van om te sporten.’ Speciaal voor die mensen heb ik een loper; een sleutel die op iedere situatie past: accepteer hoe je conditie nu is. Dat scheelt je massa’s energie aan zelfbeklag en zelfkritiek. Verander er niets aan, behalve hoe je ernaar kijkt.

voldoeningVoor degenen die geen excuses maken en voor een betere conditie gaan, heb ik nog vijf sleutels:

  1. Kom in beweging, je bent geen boom! Welke vorm van sporten spreekt je aan? Maak een keuze. Weet je het niet? Bij vrijwel iedere sport kun je gratis proeflessen volgen om te beoordelen of het wat is. Maak schaamteloos gebruik van die mogelijkheid.
  1. Je nieuwsgierigheid voeden is de sleutel (Pharell Williams). Als kind vroeg ik aan vrienden welke sport ze deden en ging met ze mee. Zo heb ik aan hockey, luchtbuksschieten, schermen, tennis, klimmen en voetbal gedaan, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ben je echt avontuurlijk ingesteld: maak het dan een uitdaging om twee maanden lang elke week een proefles in een andere sport te doen (en je conditie verbetert zienderogen).
  1. Een contract met jezelf staat boven alle wet- en regelgeving (art. 1 Wetb. van PO). Weet je welke sport of bewegingsvorm bij je past? Maak een afspraak met jezelf en schrijf die op als doelstelling. En kom niet met vage teksten als ‘ik wil een betere conditie’, maar concreet: ‘op (datum) ren ik 20 minuten zonder hijgen’. Of: ‘op (datum) kan ik drie verdedigingstechnieken toepassen’.
  1. Een doel zonder acties is een illusie (Bruce Lee). Schrijf op welke acties er nodig zijn om je doel te bereiken. Heel simpel: een vast trainingstijdstip per dag/week blokken, zorg voor een oppas als je kinderen hebt, regel het benodigde materiaal (zoals schoenen en kleding) en ga ervoor!
  1. Excuses zeggen iets over jou, niet over de omstandigheden. Je hebt een leuke sport gevonden, je gaat er een tijd enthousiast heen en dan… te moe… te laat … te verkouden … te druk. Oeps. Daar komen de excuses. In ieder veranderproces zit een fase van weerstand, meestal op het moment dat veranderingen erin beginnen te slijten. Als je de afspraken met jezelf serieus neemt, dan glimlach je bij deze gedachten. Soms een wrange glimlach, want je voelt de verleiding, alleen volg je die niet. Maar als je jezelf niet zo serieus neemt, dan is de kans groot dan je deze gedachten serieus neemt. En dan ga je zwabberen. In vroeger tijden een echte conditietraining, nu een symbool van ontwijkgedrag. Stel jezelf de vraag: wat is het dat de weerstand in mij oproept? Vind je antwoord (of niet) en zet door tot je het gestelde doel bereikt.

Waar gaat het echt om? Je gestelde doel is een marker. Een richting. Als je dat haalt, kijk dan eens wat het je nog meer oplevert. Nieuwe mensen ontmoet, andere gesprekken gevoerd, je lichaam beter leren kennen, meer energie gevoeld, nieuw enthousiasme ontdekt. De beloning zit in de ervaring. Geeft die voldoening?

Mijn overtuiging is, dat voldoening een superbrandstof is. Die tank je door te doen wat je leuk lijkt en tegelijk spannend en risicovol. Het trainen van je fysieke conditie is een van de routes.

Vind je het lastig dit alleen voor elkaar te krijgen? Dan doen we het samen. In de Personal Training krijg je in 12 weken een uitdagend programma op fysiek en mentaal vlak wat je leven verandert!

Interesse? Stop dan nu met wat je doet en mail me: arnout@qi-art.nl. Ik vertel je graag meer! Maar dan wel live, zodat jij al je vragen kunt stellen en ik jou leer kennen. De kennismaking kost niets en verplicht tot niets. Ik werk alleen met mensen met wie het klikt.

Vond je de tips waardevol? Voel je vrij ze te delen met je vrienden via de social media hiernaast.

Op jouw leven!

 

Arnout

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *