Crisis: de beste training die er is

Een crisis is een noodsituatie waarin je geen overzicht hebt en je beseft dat de situatie (levens)bedreigend is voor je functioneren. Best lastig om dan relaxt te blijven. De eerste adrenalinerush geeft je energie om ongekend hard en gefocust te werken. Ontspannen lijkt dan ook helemaal niet nodig. Je bent immers druk bezig het probleem op te lossen waar je voor staat. Maar als dan blijkt dat het veel langer duurt dan je hoopte en dat jij niet degene bent die alle beslissingen neemt, dan is de kans aanwezig dat je energiepeil snel terugloopt. Ineens ben je op, je concentratie is weg en alles kost moeite.  Quick fixes als koffie en suiker werken averechts, ze maken je juist hyper en vertroebelen je denken. Ontspannen is wat je dan graag wil, maar het lukt je niet door de onrust in je hoofd.

Met weinig moeite veel resultaat bereiken. Dat is een van de principes van Tai Chi trainingen. Met ‘weinig moeite’ bedoel ik een zo laag mogelijke spierspanning en mentale drukte. Dat trainen we fysiek. Hoe reageer je als iemand een halsklem bij je toepast? Je voelt de druk bij de hals, je lichaam spant zich instinctief aan, je wilt je losrukken en merkt dat de klem daardoor alleen maar steviger is geworden. Zo werkt het als je het voor het eerst meemaakt. Maar dan ga je trainen. Als je de spanning voelt oplopen, dan richt je de aandacht op je ademhaling. Je voelt hoeveel druk er is en waar de druk van de klem zit en leert welke beweging nauwelijks moeite kost om jezelf te bevrijden. Je werkt niet vanuit je instincten en emoties, maar vanuit een innerlijke houding. Een houding van kracht en ontspanning. Die heeft iedereen in zich, alleen niet iedereen heeft die paraat.

De meeste crises zijn geen fysieke bedreigingen.  Het zijn hoogoplopende spanningen of conflicten op de werkvloer, het zijn ernstig verstoorde relaties met belangrijke klanten, het zijn serieuze relatieproblemen of de veeleisende zorg voor een ziek kind. Niemand heeft zich vooraf zo’n situatie ten doel gesteld en toch krijg je het op je bord. Het voelt als energieverslindend, als een klem en het belemmert je persoonlijke ontwikkeling. Of niet? Nee. De situatie is je persoonlijke ontwikkeling. Dan kun je maar beter zorgen dat je daar mee om leert gaan. Verander je innerlijke houding en verander daarmee de uitkomst van de situatie.

Herken je deze uitspraken bij jezelf? ‘Als er acht dagen in een werk zouden zitten, dan zou ik mijn werk wel afkrijgen’. ‘Pas als ik alle informatie heb, kan ik een beslissing nemen.’ ‘Jij hebt makkelijk praten’. ‘Ik word al moe als ik er aan denk’. ‘Ik vind het wel moeilijk hoor’.

Deze opmerkingen staan gelijk aan een halsklem, op emotioneel-mentaal niveau dan. Iemand die klaagt, legt zijn verantwoordelijkheid buiten zichzelf. Deze opmerkingen zijn de instinctieve pogingen om uit de klem te komen, terwijl ze de klem alleen maar sterker maken. Ook hier geldt: verander je houding en je verandert de uitkomst van de situatie. Zo’n verandering van houding gaat niet vanzelf. Dat vergt training. Die training is een investering in jezelf. In zelfkennis (hoe reageer jij instinctief onder druk op fysiek en mentaal niveau), focus (wat heb jij nodig om worden wie je bent) en energiepeil (wat werkt voor jou om je energieker en relaxter te voelen). Die training pas je toe in het dagelijks leven om de innerlijk sterke houding aan te leren. Als zich dan een noodsituatie voordoet, dan ervaar je die niet meer alleen als bedreigend maar ook als een kansrijk moment. En dat is precies waar het Chinese karakter voor crisis voor staat: enerzijds gevaar en anderzijds nieuwe mogelijkheden.

crisis

Wil je weten hoe dit praktisch werkt? De training Innerlijk Sterke Houding is dan misschien interessant voor jou. Hier lees je er meer over.

Vond je deze blog waardevol? Voel je vrij het te delen.

Op jouw leven!

Arnout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *