Innerlijke houding: van ongemerkt zwak naar bewust sterk

Je eerste innerlijke houding heb je te danken aan je ouders. Zij bepaalden in grote mate vanaf je geboorte tot in ieder geval je pubertijd wat jij als goed en slecht hebt ervaren, als normaal en niet normaal, als succes en falen. Het proces van opvoeding is interessant om eens langs te lopen. De eerste maanden kun je alles maken: ze overladen je poepluiers met complimenten, lachen als je je eten op tafel uitsmeert en als je ’s nacht voor de vierde keer huilt, tillen ze je troostend op en dragen je rond. Die onvoorwaardelijke liefde bekoelt enigszins als je leert kruipen en daarna lopen. Ze zeggen: ‘Niet doen,’ als je geniet van de ontdekking dat je volle drinkbeker lekt als je die op z’n kop houdt. Ze zeggen: ‘Kom, doorlopen’ als je staat te kijken naar de kleuren van het stoplicht. Je leert dat je ouders niet meer alles wat je doet geweldig en leuk vinden. Als tiener komen er meer opmerkingen: ‘Schaam je, dat doe je toch niet,’, ‘Toen ik zo oud was, kon ik allang …’, ‘Doe wat ik zeg dat je moet doen!’, ‘Hoe vaak moet ik dit nog zeggen?’. Je voelt nog steeds de behoefte aan liefde, goedkeuring en geborgenheid die je als klein kind kreeg, maar je ervaart die steeds minder. In de pubertijd ga je hierdoor, en door je veranderende hormoonhuishouding, in verzet (ruziemaken, niet luisteren, weglopen) of je cijfert jezelf weg (instemmen, aardig doen, pleasen). Die puberale houding – verzet of wegcijferen – is voor veel mensen de innerlijke houding waar ze de rest van hun leven in blijven hangen.

Die innerlijk houding toont zich als je onder druk komt te staan. Zolang het goed gaat, is het eenvoudig om aardig te zijn voor jezelf en voor de mensen met wie je werkt en leeft. Maar wat als het niet lekker loopt? Als je ontevreden bent over je werk of als je werkgever ontevreden is over jouw bijdrage op het werk. Of als je gezondheid te wensen over laat, of als je voor ingrijpende beslissingen staat. Vaak schieten mensen dan ongemerkt in hun vaste patronen: verzetten of wegcijferen. Daarmee lossen ze de situatie niet op, ze maken het soms met die houding zelfs erger voor zichzelf.

5-phases-of-change-e1442210202285

Die innerlijke houding is trainbaar. Jouw patronen kun je leren waarnemen en ze veranderen. Dat gaat niet zomaar, het vergt een vastberaden bereidheid jezelf uit de vertrouwde comfortzone van je vaste patronen te halen. De training Innerlijk Sterke Houding is daarop gericht. Het resultaat is dat je ontdekt dat je krachtiger en relaxter bent dan je zelf voor mogelijk hield. Iets voor jou?

Vond je dit blog waardevol? Voel je vrij het te delen!

Op jouw leven!

Arnout

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *