In 4 stappen ontspannen in een druk leven

Ontspannen is gewoon je spieren wat losser maken, beetje schudden met je schouders en even je hoofd op nul zetten. Zo simpel is het.

Voel je weerstand als je dit leest? In de trant van: waar zit die knop dan? Ontspannen is alleen gemakkelijk als het lukt. Maar wat als op je thuiswerkdag je kind ziek is, hoe haal je dan de deadline? Of als je opdrachten misloopt en toch je hypotheek hebt te betalen. Of wat als je hoofd overloopt van de to-do punten en je steeds vaker moet haasten om alles gedaan te krijgen. Dan is ontspannen helemaal niet makkelijk.

Wat helpt om bij jezelf te blijven in de drukte van alledag? Vier stappen die een verschil maken. Ik claim niet dat ze simpel zijn, wel dat ze werken.

Stap 1: Ontdek het aapje in jezelf

De Tai Chi filosofie maakt verschil tussen je monkey mind en je wisdom mind. Zie jezelf maar als een bedrijf met twee leidinggevenden: een emotionele baas en een wijze baas. De emotionele baas – monkey mind – drukt zich uit in je gevoelens en verlangens. Hij is de Doener. Hij kan energiek, enthousiast, boos, bang en verward zijn. De wijze baas – wisdom mind – toont zich in wijsheid en juiste beslissingen, hij is kalm, vredig en helder. Hij is.

De eerste stap is het herkennen van je monkey mind. Hoe dan? Zet een timer (die van je telefoon is prima) op 1 minuut en sluit je ogen. Gedurende de minuut observeer je je gedachten. Voel je ongeduld? Springt je aandacht van de jeuk bij je neus naar het mailtje wat nog op antwoord wacht? Dat is je monkey mind, die bemoeit zich met alles, heeft overal een mening over. Dat kost veel energie die zich op geen enkele manier terugverdient.

Stap 2: Geef je aapje voeding

Neem de beslissing: het is nu zoals het is. Je monkey mind vindt meer rust als je de huidige situatie accepteert. Misschien voelt dat als een nederlaag, alsof je de strijd tegen je drukke hoofd niet kunt winnen. Dat kun je ook niet. Het is geen strijd. Tenzij jij het een strijd maakt. Veel mensen doen dat. Haal de strijd eruit en observeer wat er overblijft. Meestal vermoeidheid. En daar kun je wat mee. Vermoeidheid betekent niet alleen dat je slaperig bent, het houdt in dat je teveel doet waar je je niet goed bij voelt. Of dat er te veel ballast op je schouders ligt, waardoor je niet meer weet waar jij je goed bij voelt.

monkeymind2gifHoe voed je je innerlijke aapje? Maak een planning, dat vindt ie heerlijk. Vooruitkijken naar wat nodig is, belangrijk is. Alleen is dit een andere planning dan je gewend bent: hij bestaat uit rustpunten. Plan een vaste avond per week leeg en gebruik die als je opfris/ontspan avond. Zoek uit of er bij je in de buurt Tai Chi of yogalessen zijn. Zet dagelijks je wekker een half uur eerder of stop een half uur eerder met werken. De tijd die je zo vrijmaakt, is je kwali-tijd. Daarin ga je hardlopen, wandelen, klussen, tuinieren, opruimen – alles is goed, zolang je het met aandacht doet. Niet omdat het moet, maar omdat je het leuk vindt.

Stap 3: Tem je aapje

Je aapje is een energiek type. Hij heeft geen enkele moeite om zich 24/7 druk te maken. En dat doet ie ook, als je hem daar de ruimte voor geeft. Hoe tem je je monkey mind? Door je aandacht te richten op je ademhaling. Je ademhaling is het banaantje wat je aapje rustiger maakt. Drie minuten. Drie keer per dag. Je concentreert alleen op het ademen: de lucht die bij je neus of mond naar binnen glijdt, en daarna weer naar buiten stroomt. Steeds als je gedachten afdwalen dan breng je de aandacht terug naar je ademhaling. Je kunt deze oefening liggend doen (met de kans dat je in slaap valt). Of zittend (zeker een aanrader bij langdradige seminars, treinreizen of wachtend op je afspraak). Merk je dat de oefening je verveelt of voel je onrust? Dan speelt je aapje met je. Neem het waar en adem weer met aandacht.

Stap 4: Ga terug naar stap 1

Heb je een veeleisende en hectische baan? Maak dan van ontspanning jouw topprioriteit. Het is het fundament waar je creativiteit, intuitie en flexibiliteit uit voortkomen. Ontspannen is niet het losschudden van spieren en ook niet onderuitgezakt tv kijken. Het is werken aan een innerlijk sterke houding. Daarin past het ontdekken, voeden en temmen van je monkey mind. Succes met je nieuwe job als oppasser in het apenverblijf!

Vond je de 4 stappen waardevol? Voel je vrij ze te delen met je vrienden via de social media die hiernaast of hierboven staan.

Op jouw leven!

Arnout

 

 

 

2 gedachten over “In 4 stappen ontspannen in een druk leven”

  1. Mooi artikel. Bijzonder dat je over Apen begint. Ik heb jaren lang het How Chuen Monkey Kungfu beoefend bij Fred Decramer. En nu ben ik Tai Chi leraar in Apeldoorn bij de Bron van Geluk.

    Je artikel is erg goed geschreven en ik voel me aangetrokken door dat artikel gezien mijn verleden.

    Gr Tai Chi Apeldoorn

    Bron van Geluk ( Douwe Geluk )

    1. Beste Douwe,
      Dank voor je reactie! Wat bijzonder dat je Monkey Kungfu hebt getraind. Dan kun je vast de brug slaan tussen de dynamische apentechnieken en de rust van binnen terwijl je beweegt. Succes met je Tai Chi school!
      Groet, Arnout

Reacties zijn gesloten.