Dom doen en slim zijn – over covid-19

Je lichaam is van nature zeer goed in staat voor zichzelf te zorgen. De beperkende factor is meestal de persoon in het lichaam.

Hoe verhoudt dat zich tot covid-19? Ik merk dat veel mensen wachten op het ‘oude normaal’. Dat is dom doen. Het is als twee oude opaatjes die tegen elkaar mummelen: ‘vroeger in onze tijd was alles beter’. Het ‘nieuwe normaal’ is al net zo dom. Alsof er ook maar iets normaal is aan doelbewust andere mensen op afstand houden.

Mijn inschatting voor de komende maanden? Het aantal testen op covid-19 neemt toe, het aantal besmettingen neemt toe, de maatregelen worden strenger en de onvrede tegen de maatregelen groeit. Angst en weerstand komen steeds vaker aan de oppervlakte. In Tai Chi zijn dat emoties die we bij onszelf willen waarnemen om ze vervolgens zo goed mogelijk los te laten. Angst en weerstand zijn de grootste bedreigingen van je fysieke en mentale balans.

Wat kun je zelf doen? De instructies over afstand houden, je handen wassen, thuiswerken en het gebruik van mondkapjes zie je overal. Waar veel te weinig aandacht voor is, zijn duidelijke en simpele tips om zelf goed voor je lichaam en mindset te zorgen. Dan is slim zijn.

De sleutel is je immuunsysteem. Als het zwak is, moet je het versterken. Als het goed is, moet je dat zo houden.

Hoe weet je of je immuunsysteem zwak is? Hier zijn een aantal signalen: als je je vaak gestrest voelt, regelmatig moeite hebt om in slaap te vallen, wondjes langzaam genezen, je vaak ontstekingen hebt, ook overdag moe bent, regelmatig last hebt van je darmen, je onlangs geopereerd bent en/of lijdt aan een chronische ziekte als diabetes, obesitas of kanker.

Hoe versterk je je immuunsysteem? Hier zijn enkele tips: eet dagelijks verse groenten en fruit, drink veel water, gebruik zo nodig voedingssupplementen om de balans van vitamines en mineralen te herstellen. Stop met het eten van fastfood en met suiker verrijkte producten. Drink weinig tot geen alcohol en stop met roken. Slaap 7-8 uur per nacht. Loop of fiets minstens 30 minuten per dag buitenshuis. Oefen dagelijkse ademhalings- en ontspanningstechnieken die je lichaam en geest kalmeren (zoals Tai Chi). Spreek af met vrienden en lach met elkaar.

Het is niet ingewikkeld, maar het kan best een uitdaging zijn om te wennen aan zo’n nieuwe zelfzorghouding. De ‘aantrekkingskracht’ van massamedia, social media en gemakzucht is enorm. Massamedia moeten het nieuws ‘verkopen’ en besmettingscijfers verkopen beter als headlines dan degelijk gezondheidsadvies. Social media willen je graag ‘sociaal’ houden en zien je liever met je smartphone in de hand dan buiten genietend van de natuur. Gemakzucht is het (onbewust) kiezen voor liever wat lekkers nu dan energieker en fitter later.

Deze tijd zie ik als een overgangstijd. Niet van het ‘oude normaal’ naar het ‘nieuwe normaal’, maar van ‘ze (overheden, experts, media) zullen wel weten wat goed voor me is’ naar ‘ik zorg zelf goed voor mijn lichaam en mindset’. Deze tijd is een uitdaging. Als je me een beetje kent, dan weet je dat ik van uitdagingen houd. Ik hoop van harte dat jij het ook zo ziet.

Met opgewekte groet,

Arnout